torsdag 12 mars 2009

Lunch...och få-barn-skola del1

Lunch med mammorna idag, en trevlig bygg-din-egen-pasta hos grannen med grillen. Plan4, plan6 & jag. Charlie var sjysst och sov medan jag åt och var sedan pigg och busade med tjejerna. Krypningen är inte långt borta nu...Vi gjorde ett försök när pappa kom hem men det blev mer bus i stället.








Försökte bota träningsvärken med ett bad i kväll. Passade på att läsa DV också, man får ta de chanser man får till avkoppling. Trodde inte jag skulle behöva säga det men det är lite svårt med att hinna med sig själv bland allt som är Charlie. När jag var gravid talade jag ändå mycket -och då menar jag om allt -med en väldigt god vän som redan är moder. Jag fick massor av råd och tips att tänka på under graviditeten, inför- under- och efter förlossning, den 1a månaden som mamma och tiden efter. Det var precis så jobbigt som hon hade sagt men jag fick ialla fall ingen chock. Delar därför med mig av lite tips. Här börjar få-barn-skolan.

#1. På smällen
Till alla som är gravida för första gången; njut och koppla av medan du kan. Sov så mycket du kan, läs alla tidningar och böcker du vill läsa. Det är bra att ladda inför förlossningen men tänk på att det verkliga jobbet kommer efteråt. Ägna dig därför åt dig själv nu när du har möjlighet. Gravidvattengympa (sydpoolen har bra), gravidyoga det finns saker man kan göra även med mage. Kroppsbehandlingar, hotellvistelser, allt lyx kan man unna sig. Ät ofta, mycket och gärna. Smoothies är gott och enkelt att göra själv som mellanmål. Ha gärna med dig något att äta (frukt, nötter) och dricka eller i alla fall pengar. Ät linfrö och kiwi om du har problem med magen och försök få äta järnrik kost för att undvika järntabletter. Lyssna på din kropp. Även om alla säger att det inte är en sjukdom att vara gravid känner man sig ibland sjuk. Man bär ju på en extra människa bland alla tarmar och lungor som fortfarande ska få plats därinne. Foglossning drabbar vissa, gå isåfall till Mvc/vårdcentral eller likn. Varför plågas? Vem kommer tacka dig? Använd fotriktiga skor även om det känns töntigt, fötterna svullnar och plattas ut och för vissa blir de permanent bredare. Tag med partner/far till barnet på föräldrautbildningar o likn så han/hon också hajar vad som är på gång. Kolla ut en vagn och bilbarnstol medan du fortfarande är pigg och orkar sätta dig in alla olika val. "Handbok för gravida- allt din doktor inte berättar" av Vicki Iovine tar upp det mesta på humoristiskt sätt. Fortsättningen "Så överlever du ditt första år som mamma" är ännu bättre.

Dagens TV: Hur många repriser kan ha sänts av Vänner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails