tisdag 31 mars 2009

Härlig dag....och få-barn-skola del 3

Träffade Teeny & Weeny och deras pappa idag och promenerade från Kungsholmen till Östermalm. Helt underbart väder som gör allt så mycket lättare. Lite planering krävs numera med matfrågan för Charlie, tiden skenar lätt iväg. Men det blir bättre ju varmare det blir så man kan äta i alla fall mellanmål utomhus.

På fikat i går hos plan 6 joinade en mamma på plan 5 in med sin 2månaders bebis. Som nyblivna mammor dröjer det inte särksilt länge innan man blir förtroliga med varandra och utan större bekymmer berättar om sin förlossning. Kom därför att tänka på lektion 3.

#3 Förosssningen
Glöm allt vad integritet och privata delar heter. På förlossningen kommer din kropp att ses som en behållare för ditt barn. Barnet kommer att komma i första hand. Att göra undersökning här är lika laddat som att köpa mjölk. Bli inte förvånad för man kommer kolla hur öppen du är ett flertal gånger.


Förlossningen kan ju gå på allt mellan någon timme till väldigt många. Men det man kan säga är attt oavsett hur jobbig förlossning man haft fram till att man får se sin lilla bebis som bott i ens mage och man fantiserat om så mycket så tar hjärnan redan då bort de värsta av minnena av smärtan. En obeskrivlig kärlek överöser en. Men fram till ni får se er bebis är det ofta hårt arbete. Lika lite som man kan snacka till sig ett snitt i förväg kan man snacka sig ur ett om det blir så. Det är bra om din partner är beredd att föra din talan. Läs om olika smärtlindring så du vet vad de innebär. Om du vet det innan kan man tala om hur du vill att din partner ska agera, tex ville inte jag bli påhejad. Sen får man känna efter allt eftersom om man vill ha en kall handuk på pannan eller varm vetepåse på ryggen eller vad det nu må vara. Gainomax kan man stärka sig med, dextrosol har vissa. Huvudsaken är att man har något man tycker är gott. Själv hann eller kunde jag inte äta något så min frukt och dricka jag hade med mig räckte tills jag åkte hem. Oftast finns det ju sjukhusmat och pressbyrå eller likn så man kan fylla på förrådet om det blir långdraget. Tofflor är bra, både till pappan och dig. Särskilt då ni är på BB-avd sedan och du ska gå till toa/dusch samt till pappan som knallar fram och tillbaka till dagrummet.

Det kan vara knepigt att i förväg veta storlek på amningsbehå men amningslinne i stl M pasar de flesta. Billiga finns på H&M. Jag kände mig lite piggare då jag efter nån dag hade mina egna kläder, även om det var gravid-mysbrallor. Och dom hade jag kvar lång tid efter förlossningen. Jag inte tänkt att min mage skulle vara ungefär lika stor men punkterad dagarna efter man fått barn. Jag hörde alltså inte till dem som kan hoppa i sina gamla jeans när de åker hem från BB. Innan jag kom i mina jeans hade det gått månader. Till Charlie använde vi på BB sjukhuskläder fram till vi åkte hem så det jag hade köpt var rent och fint när vi kom hem! Vi hade faktiskt fått veta att de på Sös sätter ett par babykalsonger på huvudet på bebisar som ej har mössa. Och jag hade inte tänkt att min bebis skulle behöva ha det men den mössa vi hade köpt var alldeles för liten för Charlies huvud. Så han fick ett par kallingar ändå och han var så himla söt med dom på huvudet!

Ta allt gratis som du kan få. Då kan ni prova vilka blöjor ni tycker om osv. Jag hämtade ut blöjhink mm på babyproffsen och vi tycker den har varit toppen. Ingen blöjlukt i badrummet! Man kan handla allt eftersom men vissa saker är skönt att slippa handla direkt när man åker hem. Tex bindor och amningsinlägg till dig. Skötbädd eller likn kommer man ju behöva. Ta en tur till IKEA, där finns det mesta till billigt pris samt handdukar för 2 spänn styck. Inotyl är mirakelsalvan från Apoteket för röda stjärtar.


Blir man förlöst med kejsarsnitt får pappan alltid stanna kvar, annars i mån av plats. Blir du snittad kommer de att köra upp dig ur sängen ganska snart så att kroppen, läs tarmarna, kommer igång igen. Jag hade nog legat i sängen flera veckor om ingen tvingat mig för det kändes som inälvorna skulle komma ut. Kom ihåg att inte lyfta tyngre är bebisen. Men oavsett tycker jag att man ska stanna så länge man får på BB. Tro mig du kommer spendera tid hemma så du blir less. Ta vara på dagarna då du får nyttig lagad mat även om den inte är i toppklass. Dessutom är personalen ett knapptryck bort och är där för att hjälpa dig med de frågor du har. Passa på att fråga. Den klassiska funkar-amningen-frågan som andra, ofta de som haft problem själva, frågar en hela tiden i början är lika bra att få hjälp med på BB. Funkar den inte behöver man inte känna sig sämre för det, det finns ersättning att ge.

Och även om jag blev förvånad att det slår till en slags ventil och mamman i en kickar igång så känner flertalet som åker hem förundran över hur kan de släppa hem mig med ett barn, -jag som inte vet hur man gör? När det väl var dags för oss att åka hem kom Magnus med bil och bilbarnstol (annars finns ju taxi med bilstol) och vi åkte hem och visade världens finaste Charlie var han skulle bo!



Dagens TV: Lite lammkött för Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails