tisdag 2 juni 2009

Vilken röra.

Så här var det: När vi för några helger sedan var på Zetas frågade jag vad en vacker limefärgad växt var -[schechmin] svarar han. I mitt huvud tänker jag -jaha, det låter lite likt jasmin [schasmin] men det säger han ju inte. Jag fortsätter fråga om den passar hos oss och vad det är varpå han frågande undrar om jag inte känner till [schechmin]? -Nej, säger jag och han förklarar om vita väldoftande blommor runt midsommar. När vi sedan går till bilen Magnus och jag frågar honom om det där med [schechmin]. -Vaddå? säger Magnus, han sa ju jasmin. Detta tycker jag då blir lite pinsamt, att jag hört fel och stått och sagt att jag inte känner till jasmin. Det gör jag ju inte heller mer än till namnet, men ändå. Det här har vi ganska roligt åt.
Det går några veckor.
Men så ikväll ringer bästa Elin. Hon hade kollat lite på blommor till trädgården. Och hon hade hittat -Schersmin. Så nu är myseriet löst. Det är två helt olika sorter. Min hörsel är ok och mina blomkunskaper har fördjupats ytterligare. Bingo.

Ur trädgårdsbloggen:
Många tror felaktigt att det rör sig om jasmin vilket är en helt annan art och inte ens en släkting. Jasmin är vanligast som krukväxt och över huvud taget inte härdig utomhus. Men det finns också en buske som heter vinterjasmin och blommar med gula blommor på bar kvist på vårvintern.
Bilder från odla.nu:
Schersmin till höger, parfymjasmin och vinterjasmin(gul) till vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails