måndag 22 februari 2010

Kaos

I dag var en solig härlig vinterdag. Kanske lite kall men härligt sportlovsaktig. För SL och dess passagerare var det inte lika härligt. Mig veterligen har det hemma i Umeå aldrig blivit sådant fullständigt kaos efter en dags snöoväder. Då skulle vi vara tvungen att stänga hela norra Sverige under vintermånaderna.  I går var det verkligen inte lätt. Bussar stog och slirade i minsta uppförsbacke och där jag stog passerade buss på buss med "Ej i trafik" skylten på. Det stannade ingen buss. Men då var det lite snöigt i alla fall. Inte så det kanske motsvarar bortfallet av turer i buss och tåglinjer men det kändes mer befogat. I dag tycker man de borde hunnit sopa av spåren och kallat in bussar men icke. Stanna hemma sa SL på löpsedeln och kanske var det som de själva gjorde idag. På något sätt känns det som vi kan slopa försvaret helt och hållet då man kan slå ut den här stan på nolltid med några meter snö. Jag åkte i dag strax efter nio till Södrtälje och fick vänta 1,5 timme på pendeltåget medan de i högtalarna ropade ut  -Mellan Stockholm Central och Södertälje är det halvtimmestrafik. Resan hem gick i samma tecken. Fick skjuts till Liljeholmen och trodde jag skulle komma snabbt hem. Det var bara det att det stog i princip stilla från E4 avfarten. Eftersom tunnelbanan söderut inte gick längre än Liljeholmen stog säkert 200pers utanför och väntade på ersättningsbussar. Folk körde på varandra och kanade in i drivor och många kom gående längs avfarterna. Den resan tog 2 timmar och jag kom lagom hem till Charlie i pyjamas och god natt kramen. Tur jag är förärad sådant tålamod och humor att jag kan skratta åt allting en dag som denna......

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails