onsdag 10 februari 2010

Gå, snälla gå.

När jag flyttade hit och Magnus fortfarande bodde kvar i norr följde han med mig till en arbetskompis på middag då han var på besök. Han kunde verkligen inte fatta hur man kunde sitta och snacka färdväg till jobbet och skillnad på köer i rusning en hel middag. Tills han flyttade hit. Han sa i och för sig också att han aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att flytta ner hit. Nu sitter han med eget företag som blir svårt att flytta med upp. Och han trivs. Det har han ju såklart gjort -nästan- ända från början! Och klagar på trafik, det gör vi hela tiden.
För när man har en bit att åka till och från jobb vill man ju att det ska flyta så smidigt som möjligt. Jag åker ju kollektivt nu och vet att vi jämfört med hemma i norr har hög turtäthet på det mesta.Men med många byten skenar snabbt tiden i väg även här. Det är ju en hel människor som ska slussas runt i den här stan. När de inte heller kan gå normalt missar man ju ibland anslutningar. I bland förstår jag inte hur folk kan sköta ett jobb när de inte ens kan gå. Om alla bara kunde gå i en jämn takt och på rätt sida. Man kan tex inte tränga sig före på vänster sida när man närmar sig en rulltrappa för att sen stanna upp och försöka få sig en plats i högerfilen. Är man på vänster sida betyder som på motorvägen att den går fortare. Gå på snälla du. När man kommer upp för rulltrappan eller in i en vagn, ja då kan man inte bara tvärnita där. Om den inte är knökfull vill säga. Det kan komma folk bakom som kommer på mycket lättare och slipper slå näsan i din ryggsäck som du så käckt packat med träningskläder och skorna hängade utanför om du bara går något steg till. Stanna när man kommer upp för rulltrappan är ju en klassiker. -Hallå! Det finns liksom ingenstans för mig att ta vägen! Jag kan ju inte gärna hoppa  bock över dig. Sen har jag själv åkt buss med barnvagn en hel del och föraren av barnvagnen behöver inte stå mitt i gången och blockera alla andra som vill stiga på. Oftast kan man ställa sig lite på sidan, i alla fall när alla kliver på. Trappan ner till tvärbanan på Gulmarsplan är ju också en propp. Alla som kommer upp från plattformen går i bredd vilket gör att man inte kommer ner till det väntande tåget. Hela gullmarsplan är ju i behov av ombyggnad då det inte finns en enda rulltrappa ner till plattformen utan man måste åka äcklig kisshiss med barnvagn...... Ja jag skulle lätt kunna snacka på en hel kväll bara om kollektivtrafiken. Men jag tror inte det gör någon skillnad. Det är bara jag som blir ännu mer bitter och rabiat.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails