tisdag 8 september 2009

Roligt åka kommunalt till Täby

Jorden runt på 80 dagar känns just nu som det hade varit ett både enklare och framför allt roligare utmaning är Stockholm från norr till söder två gånger på en dag. Skulle till Täby för att snacka detaljer kring återgång till arbetet. Det blev en lång resa. Började 10.27 hemifrån. 12 hade jag bestämt möte med min chef. Kan tyckas som jag hade lång tid på mig då det enligt sl.se ska ta 1 timme och 10 minuter men ack nej, inte när man har oflyt och är grymt ofokuserad. Först sitter jag försunken i andra tankar och åker med fel röda linje. Hamnar på Karlaplan och hoppar av där. Borde ha åkt tillbaka till Ötorg och bytt där men bestämmer mig att ta bussen till tekniska. Tänker fel och är på fel väg och därmed fel buss men hoppar av vid Stadion, ialla fall på rätt väg. Hoppar på Tbanan igen och hoppar av på Tekniska. Ser att Roslagsbanan är avstängd fram till Mörby. Okej, på Tbanan igen. Hoppar av vid Danderyds sjukhus där det står något om ersättningsbussar. Hoppar på en ersättningsbuss som går till Näsby Park (återigen tänker jag fel, ser Roslags Näsby framför mig) Förbi bussfönstret ser jag golfbanor, båthamnar, små rackarns vägar och alléer. Och det tar aldrig slut. Klockan börjar närma sig tolv och jag går fram och frågar när sightseeingen är över. Om 10 minuter blir svaret. Inser jag att det var ett misstag att ta den här bussen som tog sådan tid men tror jag ska kunna hoppa på tåget när vi kommer fram. När vi närmar oss Näsby Park inser jag hur stort misstag jag gjorde som hoppade på den här bussresan. Rusar in på Pressbyrån och ber om en turlista. Buss till Täby centrum går, dock om 20minuter. Efter många titt på klockan och många ofrivilliga svettningar är jag framme i Täby en halvtimme försent.

Äter lunch med min chef, snicksnackar med kollegor och åker därifrån 1,5 timme senare. Ska nu till Södertälje och hämta bilen på Magnus jobb. Tar rätt buss till Mörby (som går två ggr i timmen och nyss hade gått) och tar rätt Tbana därifrån till Tcentralen( ja nåt annat är ju svårt eftersom de baragår åt ett håll). Har grymt ont i huvudet och inser att det är koffein jag måste ha. Nu. Skyndar mig köpa en latte och springer till pendeln. Hoppar av i hamnen och går till verkstaden. Nu börjar klockan bli fem. Kollar mailen för att se om jag fått overall och skor jag vill köpa till Charlie. Kirrat. Drog till Älvsjö. Overallen är fin. Sen kommer det bästa. Köra hela vägen till Täby. Och lite förbi till och med. Men nu rakast möjliga väg. Tog 20 minuter istället för det som tidigare känts som en månad tidigare idag. Men, framme i Täby blir Gps'en galen. Säger jag ska svänga av och köra mot centrum. Vid täby galopp säger den -Gör en usväng. Jaha, jag kanske missade någon avfart? Jag vänder runt i rondellen. På samma plats igen men med nosen åt andra hållet säger den ändå -Gör en usväng. Vad menas? Ser att de bygger om på sidan. Tänker att det kanske är bakom det. Kör in. Okej nu kommer den igång. In i ett bostadsområde. Små små gator i bergodalbanestil. Åker i en stor cirkel i området för att vara tillbaka där jag började. Helt mysko. Ringer Magnus och ber honom kolla adressen på internet. Den sökta gatan ligger två avfarter längre bort på motorvägen. Struntar i filuren i gps'en som vill att jag ska än höger än vänster och helst göra en usväng. När jag kommer närmare vågar jag lita på den och kommer tillslut fram till min destination. Köpte riktigt billiga viking vinterskor som verkar ok. Pratade med Magnus, han kunde tänka sig komma hem. Åkte direkt till Södertälje och hämtade honom. Precis när vi kom hem till garaget fick vi sms av mamma att Charlie sov. Då var klockan 19.50. Köpte sushi och så var dagen slut.

4 kommentarer:

  1. Fy faan vad vilken rolig dag Du haft! ;)

    SvaraRadera
  2. Hihi...ja ibland blir det allt lite tokigt.
    Men ganska kul efter en tid när man kan minnas och skratta åt det ;-)

    SvaraRadera
  3. Blev helt slut bara av att läsa haha
    Då var du nästan vid vårat hus och snurrade ; )

    SvaraRadera
  4. Ja, en hel dags resande och jag tog mig ungefär 2mil. Så här i efterhand hade det ju varit smartare att ta bilen från Södertälje först...

    Hanna; Ja det är tur det. Ju längre sen, ju roligare.
    Nina; typ Arningetrakten...?!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails