tisdag 5 januari 2010

Böcker del 2

Av Stieg Larsson´s böcker har jag hunnit läsa två. Och sett dessa på dvd. Och även här raseras förstroendet för människan bakom yrkesrollen. Böckerna är välskrivna och allt är väldigt utförligt beskrivet, både miljöer och karaktärer. Att Palo Roberto dyker upp är ju på något sätt lustigt och övriga karaktärer är ju speciella men ja, man köper det med. Det är spännande och med listiga tvister. Sjuka människor -och då menar jag inte förkylda- verkar det finnas hur många som helst och i hur många varianter som helst så det kan jag inte anmärka på. Däremot verkar Stig inte varit på IKEA. Man kan inte komma med en lista till kassan på det man vill ha. Och de som kör hem grjerna kommer inte att montera dina möbler. Man får vara glad om man vet vilken dag de kommer och då får man glatt hjälpa till och bära. Men det hade de tagit bort i filmen, då monterade Lisbeth själv sina möbler. Sen blir ju allt i filmen reducerat vilket jag tycker ändå återger själva andemeningen.

Sorgligt bara att författaren själv inte fick skriva klart alla böcker och uppleva sin framgång. 

 

1 kommentar:

  1. Jag älskar böckerna, plöjde igenom alla 3 rätt fort, ser fram emot filmerna!
    Näe jag tyckte att IKEA grejen kändes oäkta, men va faan, han är ju så sjukt bra ändå, och det är himla synd att han inte får uppleva denna succé.
    Hoppas bara att den 4:e boken kommer ut nån gång :)

    Tusen tack för Din kommentar!
    Det var skitkul att se Dig också, eller båda två för den delen.
    Hoppas tofflorna är sköna och kul med ett bildbevis från Spanien :)
    Kramis

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails