tisdag 14 juli 2009

Semester?

Farsan ringde. Morfar alltså. Han har semester nu. Andra dagen. Han var hur nöjd som helst. Det är ju det som är så härligt. När man väl får den där efterlängtade semsestern och har allt framför sig är det helt fantastiskt. Enl Metro ska man ju ha minst 4 sammanhängande veckor för att inte bli sjuk. Det tror jag stämmer. Särskilt om man jobbar i högt tempo och typ varenda dag resten av året. Lämnade tidningen diskret uppslagen åt Magnus.....Läs själv här.

Jag skulle också vilja ha semester. Och ett jobb. Man behöver liksom både och för att uppskatta båda sidor. Nu vet jag inte riktigt vad jag vill kalla mig. Men inte är det då mammaledig. Mamma stämmer ju, men ledig? Måste vara en man som kommit på det ordet. Jag känner mig verkligen inte ledig på något sätt. Min arbetsdag börjar klockan 6 och slutar 20. Ändå vill jag börja jobba på ett "normalt" jobb. Inte dagis dock...Är mycket imponerad av de som orkar arbeta på dagis. Har de dessutom ett eller fler egna barn så säger jag bara -I salut you! Sen gör jag vågen åt enamstående mödrar och fäder. Hur tusan orkar dom? Nej, det borde helt klart finnas fler forum för föräldrar. Typ en mammagrupp men utan att man har barnen med sig. Som räcker till barnen är 18. Lite allmän coachning och kanske lite specifik också. Tänkte på det när plan6 sa att det inte fanns mammagrupp för de som får andra barnet. Nog för att de haft ett barn tidigare men varje barn är ju olika som individer och mammorna har ju inte haft två barn förut. Herregud, förälder är ju det vikigaste jobbet av alla. Det är ju det som påverkar hur samhället ser ut. Krasst sett.

Men barnproduktionen är väl det enda som inte kan kontrolleras av högre instans. Därför har vi regler för allt annat. Ta körkort, låna pengar, starta ett företag mm. Hyra videofilm är ju faktiskt mer kontrollerat än att sätta barn till världen. Med så många barn som far illa vore det väl på sin plats med ett inträdesprov. Men det är ju svårt att genomföra så då får man sätta lite mer resuser på föräldraskapet tror jag. Det är ju få ungdomar med problem som säger att de haft en lycklig uppväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails