Hemma igen efter en intensiv vecka. Vi har haft fullt upp hela tiden, både chaufförer, mekaniker och servicearbetare. Veckan känns som en helg och även om jag ofta tänkt på Charlie och saknat honom har det inte hunnit bli jobbigt. Sen har jag ju såklart pratat med mormor regelbundet. Han har haft roligt med mormor och jag har fått uppleva Dubai och långlopp! Dubai är galet och långlopp fantastiskt roligt. Det blir ju en helt annan grej än sprintlopp som jag jobbat med. Här måste bilen passa alla fyra förare, inställningar måste göras så däcken räcker så länge som möjligt, bensinförbrukningen måste vara exakt och ja...det är liksom en hel del som man måste tänka på för att bilen ska hålla ihop under 24timmars konstant körning. Därtill kommer strategitänket då man måste hålla koll på sina meddtävlanden vad de gör och hur många depåstopp de gör osv. Ett långlopp delas alltså upp i stint, körpass. Varje stint får max vara 2timmar. I fjol körde teamet på Michelindäck men i år gällde Dunlop som enheltsdäck. Då samtliga bilar hade problem med däcken var det få som kunde köra hela två timmar. Magnus stog som klistrad vid skärmen med alla tider för att lista ut hur konkurrenterna lagt upp sin taktik. Vi kvalade dåligt, 16'de plats. Sen körde vi upp oss och låg 3:a i klassen och 5:a totalt. Bytte bromsar och det rullade på. Sen vid tre har alla ätit en varmkorv och jag går och lägger mig för att sova några timmar. När jag vaknar vid sex visar det sig att det hänt en hel del. Magnus och de andra mekanikerna är helt slut. Det visar sig att vi under dessa timmar fått en punktering och blivit påkörda så bilen är intryckt i tre hörn av fyra och de har fått skruva i drygt en halvtimme. Jag gör frukost och försöker få lite fart på killarna igen. Efter påkörningen kommer följdfel som göra att de måste ta in bilen fler gånger. De måste byta bärarm och eftersom bilen fått sig en ordentlig törn stämmer inte inställningarna och däcken nöts därefter. Det blir också jobbigare för förarna då bilen blir orolig att köra. Jag fattar liksom inte hur dom gör för att kunna hålla samma tempo i flera timmar varv efter varv. Sen ropar en förare på radion att det är något fel på växelvajern och kommer in. Det visar sig vara växelspaken som gått av vilket ingen någonsin hört tidigare eller kunnat tro att det skulle kunna ske. De byter den och jag tror att vi var på 7:e plats i klassen efter det. Sen kör vi ikapp oss till 5:e platsen och siste föraren går i mål 3,7 sekunder före näste man i klassen. Han säger då att bilen gått lite svajigt och knakat över curbsen och när de tittar efter är stötdämparen helt skev. Det är alltså snudd på under att han överhuvudtaget tog sig i mål. Hade den helt gått av hade det kunnat gå riktigt illa.
Man vill ju alltid ha en bättre placering och utan påkörning hade vi kunnat få en pokal men så här i efterhand är man ju jätteglad att vi kunde avsluta det hela. Innan vi åkte ner och man såg startlistan sa vi att vi skulle vara nöjda med en topp 10 placering. Alltså ska vi vara riktigt nöjda nu!
På griden
Just innan uppvärmningsvarven släpptes massor av ballonger
Vi såg starten från läktaren
Försökte se lite sol
Här ser man sektortider, pitstoptid, stinttid mm för bilarna
Många i vår box inte långt efter start
Fyrverkeri vid midnatt
Ett av många däck- och förarbyten
Bromsbyte
Här ser det riktigt bra ut
Silvertejp funkar alltid
In igen....
dags för bärarmsbyte
Magnus hänger över bromskivan
den är varm....
Tre av de fyra förarna
Växelspaksbyte
Tack för gott samarbete
Kameler som ettan, tvån och trean fick åka.
Magnus berättar racehistorier på gårde utanför huset. Containerna är packad med bil och alla prylar och kommer till Sverige om en månad. Vi grillade såklart efter detta men det blev ingen sen kväll. Av förklarliga skäl.....
Ja ni gjorde ett kanon jobb tycker jag strongt av mekarna att skruva så mycket å otur att ni blev på körda men ni får ta palplats nästa 24T lopp :)
SvaraRaderaHej Mattias! Kul att du tittar in! Det var helt grymt av dem.....Men nästa år -Då!
SvaraRadera